Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Tegning. Anne-Marie Steen Petersen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Kære præst, vil du ikke vie en homoseksuel, må du forlade folkekirken

Hvis min chef kom til mig med en ny opgave, og jeg sagde, at jeg ikke ville løse den, fordi kunden var bøsse, ville jeg blive fyret på stedet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For tiden viser DR det nyeste skud på realitystammen: ’De unge præster’. I modsætning til ’De unge mødre’, hvor man kan se det liv, man ikke vil leve, kan man i den nye serie se unge mennesker, der på din regning arbejder for livet efter døden og vil fri os fra det onde.

Man følger homopræsten William, der bringes i ekstase, idet han bliver præst i en provinsby.

Man følger den fadølsskænkende sorte præst Frances med til gudstjeneste i det fri i Nordsjælland. Og endelig møder man den lidt mindre farverige og af sin menigshedsrådsformand udnævnte højrefløjspræst Hans, der trods overordentlig beherskelse af drifterne må medgive, at han ser frem til den dag, hvor han endelig kan sove i samme seng som sin kæreste. Nok virker programmet uskyldigt, men det giver alle Guds børn et solidt indblik i, hvis løn vi betaler til hver eneste måned.

77,5 procent af os danskere er medlemmer af folkekirken ifølge Danmarks Statistik. Vi betaler i gennemsnit 0,88 procent i kirkeskat om året, og folkekirken modtager årligt 6,5 mia. kr. i kirkeskat fra sine loyale medlemmer ifølge Kirkeministeriet.

Vi betaler i gennemsnit 0,88 procent i kirkeskat om året, og folkekirken modtager årligt 6,5 mia. kr. i kirkeskat fra sine loyale medlemmer ifølge Kirkeministeriet

For dit kontingent i den statslige guddommelige klub får du 1) ubegrænset adgang til Guds velsignelse og ånd, 2) adgang til gudstjenesten med vin og oblat og 3) mulighed for at benytte dig af kirkens assistance i livets store øjeblikke, det være sig dåb, konfirmation, bryllup og ultimativt begravelse.

Som en af Thorning-regeringens opnåelige sejre blev det muligt for homoseksuelle at blive gift i folkekirken. Da man spurgte missionspræsten Hans på Bornholm, om han vil vie et homoseksuelt par i sin bornholmske kirke, var svaret nej.

Der er således en lang række danskere, der på grund af deres seksualitet i dele af folkekirken ikke kan få adgang til en af de væsentligste ydelser, som folkekirken tilbyder, nemlig at man kan få Guds velsignelse af kærligheden til den, man elsker. Til trods for at de homoseksuelle betaler lige så meget i kirkeskat som andre medlemmer af folkekirken.

Det er angiveligt i den højere sags tjeneste, da det sker under henvisning til devisen om, at ’der skal være plads til forskellighed’. Hvis min chef kom til mig med en ny opgave, og jeg sagde, at jeg ikke ville løse den, fordi kunden var bøsse, ville jeg blive fyret på stedet. Og kunden ville søge godtgørelse fra Ligebehandlingsnævnet.

Det lader til, at man kun kan fyre en præst, hvis han 1) er uduelig til sit arbejde eller 2) er kommet så meget på kollisionskurs med sit menighedsråd, at der ikke er anden udvej, end at man skiller sig af med ham.

Den missionsk-sorte præst passer sine gudstjenester og bliver sjovt nok ikke fyret af et menighedsråd, der går lige så lidt på bøssebar som ham selv.

Som medlem af folkekirken får jeg indtryk af, at jeg reelt bidrager til et beskyttet værksted, hvor den missionsk-sorte præst nyder større beskyttelse end den, som betaler hans løn.

Kunden har altid ret. Det må i første række ikke være præsternes berøringsangst, der skal tages hensyn til. Det må derimod være medlemmerne, som finansierer folkekirken, og som efter loven for deres kirkeskat har ret til at få Guds velsignelse af deres kærlighed – uanset om de er homo eller ej.

Naiviteten og den misforståede rummelighed må have en grænse. Den præst, der ikke vil vie en bøsse, må forlade folkekirken og starte en frikirke med de holdninger, som han synes er rigtige. Tiderne skifter – afgræns folkekirken.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden