Tegning. Roald Als

Tegning. Roald Als

Debat

Lars Løkke sidder og er ved at dø af grin over Socialdemokratiet

Socialdemokratiet har mistet kompasset og følger i vigtige sager en mærkelig christiansborgsk logik om at stemme for borgerlig politik, som man ellers er modstander af.

Debat

Fagbevægelsens støtte til Socialdemokratiet vakler og er på et historisk lavt niveau. Selv mangeårige medlemmer i toppen af fagbevægelsen forlader partiet i protest. 3F’s formand for Transportgruppen, Jan Villadsen, meldte sig for nylig ud af Socialdemokratiet sammen med en lokalformand og andre tillidsfolk.

Det sker i protest mod Socialdemokraternes manglende indsats mod piratkørsel i taxabranchen, men bunder også i en dybere frustration over S-ledelsen. Mette Frederiksen har ikke stoppet den voksende afstand mellem S-ledelsen og de menige medlemmer af partiet og baglandet i fagbevægelsen.

Socialdemokratiet har mistet kompasset og følger i vigtige sager en mærkelig christiansborgsk logik om at stemme for borgerlig politik, som man ellers er modstander af. F.eks. sidste års kommuneaftale, der indførte nedskæringsbidraget i kommunerne, som S ellers er modstander af.

Dråben, der fik bægeret til at flyde over for Jan Villadsen og co., faldt, da Enhedslisten, SF og DF foreslog at oprette en taskforce med politi og skat, som skal forfølge skatteunddragelse og piratkørsel i taxabranchen.

Branchen er under pres fra Uber, der via en app styrer falske selvstændige chauffører som enmandsfirmaer uden de rettigheder, man normalt har som lønmodtager.

Det har sat taxabranchen under pres. Ingen overenskomst, ingen forsikring, ingen uddannelse, tvivlsom skatteindberetning. Unfair konkurrence og underminering af chaufførernes arbejdsvilkår.

Politiet burde for længst have sat en stopper for Ubers ulovlige taxakørsel

I næste uge falder der dom i en sag mod Uber-chauffører, som anklages for at køre pirattaxa, og en ny taxalov skal til forhandling i Folketinget senere på året. Politiet burde for længst have sat en stopper for Ubers ulovlige taxakørsel, som myndighederne har gjort i Sverige.

Men aktiviteterne i Danmark fortsætter, selv om taxaloven brydes. Derfor kom forslaget fra EL, SF og DF i sidste uge for at presse regeringen til at gøre noget nu. Men S undlod at stemme for forslaget, selv om de for nylig luftede et lignende forslag. Ifølge Socialdemokratiets ledelse er det utidig indblanding i regeringens arbejde med en ny taxalov.

Det er en systemlogik, der måske giver mening blandt embedsmænd og statskundskaberne i de regeringsduelige partier på Christiansborg, men uden for Borgen tager de fleste sig til hovedet, imens deres løn presses og de fyres på stribe.

Det er samme syge systemlogik, der fik Mette Frederiksen til at erklære, at man ikke ville stemme sociale forbedringer igennem sammen med DF uden om regeringen. For når DF havde valgt at være støtteparti for venstreregeringen, må de tage ansvaret for den førte politik.

Når Socialdemokraterne ikke vil gøre brug af det store velfærdsflertal, der er i Folketinget, rammer det dem selv og ikke Dansk Folkeparti, der nu kan pege fingre ad S og håne dem for ikke at stemme gode forslag igennem og bremse dårlig politik.

Strategien giver ingen mening: ’Vi vil kun gennemføre vores politik, hvis vi får lov til at sidde i regering’. Ren foræring til højrefløjen. Venstreregeringen får ro på bagsmækken, og Dansk Folkeparti får et politisk alibi for, hvorfor de ikke kan gennemføre deres sociale del af deres politik.

Socialdemokraternes afvisning af Uber-forslaget har for mange faglige socialdemokrater været dråben, der fik bægeret til at flyde over.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

3F’s formand, Per Christensen, kritiserede Socialdemokratiets ledelse i skarpe vendinger, og formanden for Transportgruppen meldte sig ud af det gamle arbejderparti. Forståeligt, men trist.

Trist, fordi der nu er færre til at holde Socialdemokratiet fast på at føre arbejderpolitik og droppe intern Christiansborg-logik, som ledelsen med Henrik Sass Larsen i spidsen står for.

En mand, der udtalte, at danske håndværkere og taxachauffører tjener for meget, og at Uber er en spændende ny forretningsmodel, der skaber sundt lønpres.

Og imens Socialdemokraterne nosser rundt i deres egne uskrevne regler om, hvad man kan, og hvad man ikke kan som støtteparti og opposition, så sidder Lars Løkke på Marienborg og er ved at dø af grin.

Hvordan skulle han dog klare den uden hjælp fra Socialdemokraterne?

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce