Debat

Tag ikke noget af kontanthjælpen fra min mor

Jeg kan fortælle en ting: Det er svært at være barn i denne økonomi.

Debat

Jeg sidder med en frygt for, at jeg, min søster, bror og min mor bliver ramt af det nye kontanthjælpsloft. Jeg er 16 år og har disse bekymringer. Min mor er 48 år og er på kontanthjælp på baggrund af alvorlig stress. Stress, som er forårsaget af mange mærkbare hændelser. Samtidig med det er vi en voldsramt familie. Min mor er sygeplejerske og arbejdede tidligere som alle andre danskere. Skuden vendte, og livet gik ned ad bakke.

Vi som familie kan som følge af kontanthjælpsreformen risikere, at vi får mindsket vores indkomst med 22.200 kroner om året, svarende til 1.850 kroner om måneden. Én ting, jeg ved, er, at vores økonomi påvirker os alle fire i familien. Det påvirker min mor, at hun skal undvære basale ting for at få et familieliv til at køre rundt. Umuligheden af at kunne købe en dyne, som vi mangler, eller sende vores cykler, som vi er afhængige af, til reparation. Det at sige nej til mine mindre søskende for femte gang til noget så basalt som en pakke figenstænger. Dette lyder måske i nogles ører som et luksusproblem. Og det er forståeligt, men jeg kan fortælle en ting: Det er svært at være barn i denne økonomi.

Jeg mangler udadtil ikke noget. Og folk forstår ikke, at vi har den økonomi, vi har. Men det skyldes, at jeg selv arbejder og sørger for mine lommepenge. Det, jeg mangler, er blot en smule økonomisk frihed, hvor minusset ikke altid ånder familien i nakken. Dette påvirker nemlig os alle.

Der, hvor det bliver specielt svært at være 16 år med en mor uden de store økonomiske midler, er i forhold til de normer, man skal leve op til. Specielt ved højtider er det svært for mig. Det er svært at leve op til andre familiers standarder, og det kan være meget ubehageligt at være i.

Umuligheden af at kunne købe en dyne, som vi mangler, eller sende vores cykler, som vi er afhængige af, til reparation. Det at sige nej til mine mindre søskende for femte gang til noget så basalt som en pakke figenstænger

Jeg forventer ikke, at vi som familie skal modtage store beløb fra det offentlige. Men jeg forventer dog heller ikke, at der bliver skåret ned i sådan en grad. 530 millioner kroner er det, der skal spares. Da jeg så det beløb, spurgte jeg mig selv, hvad pengene skulle bruges til. Jeg håbede på en forbedring i sundhedsvæsnet, folkeskolen eller hos de ældre. Men langt de fleste af disse millioner skal bruges på skattelettelser til firmaer og privatpersoner, som i forvejen tjener godt.

Dette skal ikke lyde som en misundelse over, at nogle folk i Danmark arbejder hårdt for at opnå god økonomi. Jeg har selv store ambitioner og ønsker at tjene mine egne penge. Jeg ved bare, at løsningen ikke er at skære ned på de svageste i vores velfærdssamfund. Dette gælder ikke kun for min mor, det gælder for de fleste på offentlig forsørgelse, mener jeg. Når det så er sagt, er jeg enig med regeringen i, at folk på kontanthjælp skal i arbejde. Det kan ikke nytte, at folk lever deres liv på kontanthjælp. Fordi det ikke er sjovt at være på lav offentlig ydelse. Men mit folkeskolehoved er sikker på, at løsningen ikke er at skære ned.

LÆS DEBAT

For de fleste, der ender på kontanthjælp, er grunden ikke dovenskab, som der er så meget fokus på. Men selvfølgelig kan man finde mennesker på kontanthjælp, hvor det nye kontanthjælpsloft ville have effekt. Jeg tror bare, det er en lille del. Det er ikke fedt eller på nogen måde luksuriøst at være på kontanthjælp. Det forholder sig ikke sådan, at man kan slappe af og nyde ’fridagene’ .

Efter alle faste udgifter har min familie et rådighedsbeløb på 5.500 kr. om måneden. Det gælder til mad, drikke, ferier og fornøjelser. Det, der er min pointe, er, at enlige forsørgere til børn ikke kan tåle at miste flere penge. Jeg er sikker på, at for rigtig mange er et bedre liv det at have arbejde. Det ved jeg selv. Men jeg tror, det ville få min familie endnu længere ud i en økonomisk udfordring, at vi fik skåret i vores ydelser. Det er nemlig stressende ikke at have penge, den følelse kender alle. Man er som kontanthjælpsmodtager presset til det yderste, når man har en familie at passe på.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts