Nu har jeg ikke engang råd til mad og tøj til min datter

Tegning: Mette Dreyer
Tegning: Mette Dreyer
Lyt til artiklen

I sidste uge søgte jeg dansk-tillæg, fordi integrationsydelsen har ramt Danmark. Min dåbsattest siger ellers dansk, min studentereksamen siger dansk, min bachelorgrad siger ligeledes, men i systemet er jeg ikke længere dansk – eller en del af det danske fællesskab.

Per 1. juli 2016 blev jeg sammen med 2.600 andre danskere underlagt integrationsydelsen. Konsekvensen er, at jeg ikke kan betale mine faste udgifter – langtfra. Mit rådighedsbeløb er i minus fra 2. dag i måneden, så der er på ingen måde råd til mad eller tøj, hverken til mig eller min 2-årige datter. Jeg blev informeret om, at jeg var underlagt integrationsydelsen, syv dage før den trådte i kraft. Selv om jeg flyttede i morgen, eller gør andre ændringer for at kunne opretholde mit levegrundlag, vil procesgangen i denne afgørelse gøre, at jeg stiller mig i gæld for minimum et femcifret beløb.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her