Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lægemiddelindustrien forsvarer reklamer: »Det offentlige er ikke helt uvildigt«

Hverken kosttilskud eller håndkøbsmedicin bør optræde i reklamer, mener overlæge på Rigshospitalet.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det bør være forbudt at reklamere for hovedpinepiller, høfebermedicin og vitamintilskud. Helt forbudt.

Sådan skriver overlæge og vicedirektør for det Nordiske Cochrane Center på Rigshospitalet Karsten Juhl Jørgensen i en kronik i Politiken.

»Meget af den håndkøbsmedicin, som står på hylderne, har nogle alvorlige skadevirkninger. Og når man tillader reklamer for den sender man et signal om, at de her præparater kan man bruge frit, at de er mindre skadelige end de er«, siger Karsten Juhl Jørgensen.

LÆS KRONIKEN

I Europa er det i dag allerede forbudt at reklamere for receptpligtig medicin direkte overfor den almindelige forbruger, altså patienterne. Det forbud mener Karsten Juhl Jørgensen bør udvides så det også dækker håndkøbsmedicin, og så man altså ikke som forbruger skal møde annoncer, der anpriser den ene hovedpinetablet frem for den anden.

»Præcis som med reklameforbuddet for receptpligtig medicin handler det om, at vi som samfund ønsker at styre hvilken og hvor meget medicin, befolkningen får«, siger han.

I Kroniken opregner han en række eksempler på alvorlige bivirkninger af håndkøbsmedicin og vildledende reklamer for midler mod slidgigt.

»For kunder og forbrugere er det fuldstændig umuligt at gennemskue, og derfor skal der laves overordnede regler for det«, mener han.

Lægemiddelindustri: Information, ikke reklame

Vice-administrerende direktør Henrik Vestergaard i Lægemiddelindustriforeningen LIF er ikke overraskende uenig i at udvide det nuværende reklameforbud til håndkøbsmedicin.

»Vi har nogle produkter, som retter sig mod lettere lidelser, og som har en sikkerhedsprofil, som gør, at politikere og myndigheder godt tør overlade det til forbrugerne at udøve egenomsorg«, siger han.

Han mener, at et reklameforbud vil gøre det unødvendigt svært for forbrugerne at finde frem til de midler, der kan afhjælpe småproblemer som neglesvamp eller lettere allergier. Dermed bliver patienterne ladt i stikken.

»Hvis du har ondt i hovedet i begrænset omfang, så skal der være let adgang til lindring og vi skal ikke spilde sundhedsvæsenets ressourcer på det. Og så er det også naturligt, at man må få lov til at informere. Jeg anvender bevidst ordet information fremfor reklame«, siger Henrik Vestergaard.

»Det er et begrænset antal lægemidler, som er håndkøbsmedicin, og det er godkendte produkter, som vi ved hjælper«, mener han.

Også stop for kurser til læger

Karsten Juhl Jørgensen argumenterer også for et totalt forbud mod den markedsføring, som medicinalindustrien retter direkte mod læger og sundhedspersonale.

Det sker både i form af opsøgende besøg fra såkaldte 'lægemiddelkonsulenter', som i virkeligheden er sælgere, og som efteruddannelse af lægerne.

»Når lægernes efteruddannelse er sponsoreret af medicinalindustrien, fører det til uhensigtsmæssig brug af ny, dyr medicin, som er med til at fordyre hele vores sundhedsvæsen«, mener han.

LÆS MERE

Ifølge Henrik Vestergaard fra LIF er den kritik dog skudt langt over målet.

»Cochrane-instituttet har sagt det her i rigtigt mange år. For 25 år siden var det rigtigt, men det er der ryddet op i nu. Det er i dag et gennemreguleret og velreguleret område«.

- Men hvorfor er der overhovedet brug for at reklamere for lægemidler?

»At være læge er en ufatteligt kompleks opgave, du skal følge med i rigtigt meget. Virksomhederne er bedst til at give information om de konkrete produkter. Hvis du for eksempel har en banebrydende behandling mod hepatitis C, så kan patienterne komme til at vente længere, hvis det kun er det offentlige, der skal informere om midlet. For der er en vis bagstræberiskhed i sundhedssystemet mod at pålægge sig selv store udgifter, så det offentlige er ikke helt uvildigt«, siger han.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden