Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Værdier. Psykologiprofessor Svend Brinkmann er snart aktuel med bogen 'Ståsteder', der både er en kras kritik af tidens nyttetænkning og et bud på ti eksistentielle fænomener, som har iboende værdi. Foto: Rasmus Baaner

Værdier. Psykologiprofessor Svend Brinkmann er snart aktuel med bogen 'Ståsteder', der både er en kras kritik af tidens nyttetænkning og et bud på ti eksistentielle fænomener, som har iboende værdi. Foto: Rasmus Baaner

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Lad os genfinde meningen med tilværelsen

Efterhånden skal alt, hvad vi gør, kunne bruges til noget og være nyttigt. Det er en væsentlig forklaring på, at så mange mennesker har det dårligt, siger Svend Brinkmann, der er på vej med en ny bog om, hvilke værdier det er værd at stå fast på i en formålsorienteret tid.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Hvad får jeg selv ud af det? Hvad kan jeg bruge det til? Hvilken nytte har det for mig? Det er de spørgsmål, vi stiller til alting efterhånden. Det er, som om vi både på samfundsplan og som individer sammenblander mål og midler; når vi foretager os et eller andet, skal der være et ydre mål med det. Ingenting har længere en værdi i sig selv. Det gør, at vi har svært ved at svare på, hvad der egentlig er meningsfuldt i vores tilværelse, og det ser jeg som en bagvedliggende forklaring på, hvorfor mange danskere har det relativt dårligt i et samfund, der objektivt set er godt og rigt og trygt«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Det er nu, det bliver spændende...

Følg de første 100 dage efter valget for kun 299 kr.

Bliv abonnent

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden