Christian Lollike: »Egentlig er jeg totalt skizofren«

Fotocollage: Ivan Riordan Boll
Fotocollage: Ivan Riordan Boll
Lyt til artiklen

Teaterinstruktøren Christian Lollike har ofte tacklet betændte emner som Anders Breivik og politikerlede. I hans aktuelle teaterstykke, ‘Living Dead’, kæmper hovedpersonerne med angst og frygt. Frygt for flygtninge. Frygt for globaliseringen. Frygt for hinanden. De skifter holdning, som vinden blæser, og sætningerne bøjer af i nye retninger, mens de taler. Tvivlen er total. Det er den også for Christian Lollike. Derfor har vi gjort ét interview til fem fragmenter.

Politisk kunst

»Jeg gider ikke lave kunst som i Tyskland og Sverige. Meget af det bliver bare så super pænt og forudsigeligt. Jeg hader værker, hvor man mærker afsenderens moralske ståsted med det samme. Tvivl er et nøgleord. Det handler om at få alle skeletter til at vælte ud af skabet. Ikke for at få et fastlåst udsagn, men for at skabe et værk med sin egen kraft, hvor jeg ikke nødvendigvis kan sige: Her er så min mening«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her