Lærer: »Hvorfor er det så slemt at være i skolen til 15.30?«

Heldagsskole. Europa-skoler har undervisning fire dage fra 8 til 15:30 og til 12 en enkelt dag. Lærer Susie Kristensen mener,  at skolereformen burde finde inspiration i denne model.
Heldagsskole. Europa-skoler har undervisning fire dage fra 8 til 15:30 og til 12 en enkelt dag. Lærer Susie Kristensen mener, at skolereformen burde finde inspiration i denne model.
Lyt til artiklen

Jeg sidder her midt i Europa og følger med i debatten om folkeskolens fremtid. Jeg har endda noget at sammenligne med: det franske og det europæiske skolesystem. Jeg er uddannet folkeskolelærer fra 1990'erne - har arbejdet i Danmark, på en international skole i Frankrig samt været tilknyttet en fransk skole. Mine døtre går i European School of Strasbourg, og der har jeg været aktiv i forældrebestyrelsen i flere år. Og hopla, erfaring med det danske, engelske, franske og det europæiske skolesystem. Den danske regering vil have en længere skoledag. Som det er nu, har mange elever fri mellem 12 og 15. Hold da op, siger mine døtre! De går nemlig i skole til kl. 16, 17 eller 18 (dog med nogle fritimer i løbet af dagen). Ja, du læste rigtigt: Pigerne, som er 13 og 17, tjekker ind hjemme mellem 16.30 og 18.30 tre gange om ugen!! LÆS OGSÅKulturrevolution rammer lærerne: »De vil fanme hjem klokken 14« Det er meget lange dage, og jeg kan ikke anbefale dem, men de er altså ikke døde af det. De overlever, de lærer, de er sammen med vennerne, de laver andre ting i fritimerne (går i musiklokalet for eksempel), de laver lektier i Learning Center.