0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Politiken mener: God sprog

Test og læring er ikke fy-ord i børnehaven.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Tegning af Per Marquard Otzen

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når en ny årgang begynder i 0. klasse, er alle glade og stolte. De store smil med rokketænder er fundet frem, for tænk engang, første skoledag.

Ret hurtigt bliver skolegangen dog sjovere for nogle end for andre. Det, der fortsætter med at være en optur for de fleste, bliver til en lang stribe af nederlag for et mindretal.

Ny forskning har vist, at der kan være helt op til to års forskel på børns sproglige og sociale kompetencer, når de begynder i skole.

Børn af veluddannede forældre, som har fået læst højt af Alfons Åberg og Tommelise, har hørt op til 30 millioner flere ord end børn af forældre uden uddannelse.

Det giver en kolossal forskel i kompetencer – også så kolossal, at det kalder på handling.

pap

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter