Kollage: Rasmus Vendrup. Billederne er lånt fra Ebba Nilssons Instagramprofil.

Kollage: Rasmus Vendrup. Billederne er lånt fra Ebba Nilssons Instagramprofil.

Debat

Svensk aktivist: Når jeg poster billeder af min tykke krop, bryder det med kapitalismens største lov: at jeg bør hade mig selv

At elske sig selv er det farligste våben i kampen for retten til at være tyk. Det mener den svenske kropsaktivist Ebba Nilsson, der har 21.000 følgere på sin Instagram-profil, hvor hun inspirerer andre unge kvinder til selvkærlighed.

Debat

»Kender du Ladydahmers? Hun er så sej. Hun har over 30.000 følgere«.

Ebba Nilsson taster ivrigt løs på sin telefon, mens hun fremviser svenske kropsaktivister på Instagram.

Vi sidder på en café ved Folkets Park i Malmø. Hun er iført en pelsjakke i leopardmønster og er uden makeup efter en lang arbejdsdag. Hun bestiller et glas vand og en romkugle.

Så taster hun videre.

»Jeg elsker min krop rigtig meget. Jeg har selvfølgelig dage, hvor jeg kan lide den mere end andre. Men jeg elsker bare det, at jeg har en krop, og at den virker og kan transportere mig. Og så elsker jeg at vise den frem«, siger hun.

Kropsaktivisme er et stort emne i Sverige. Det har det været i et års tid. Ebba Nilssons Instagramprofil @babe_ebba har været kropsaktivistisk to et halvt år, og i dag viser hun sine former for godt 21.000 følgere.

Den danske debat om den tykke krop gik for alvor i gang i starten af februar, da Sofie Hagen og Andrea Storgaard Brok stiftede den ’fedtglorificerende’ bevægelse FedFront. Ebba Nilsson fortæller, at der findes et helt netværk af svenske kropsaktivister på Instagram.

De er fuldstændig enige med FedFronts ønske om at ændre på forståelsen af ordet ’tyk’.

»Når man siger tyk, mener man ofte også doven eller grim. Ordet bliver ofte brugt i negative sammenhænge og sætter enormt negative tanker i gang. Det er stadig et problem i Sverige«, siger Ebba Nilsson.

Men skal vi så helt holde op med at kalde folk tykke?

»Nej, jeg synes, vi skal generobre ordet ’tyk’. For det er bare en beskrivelse, bare et ord«.

Ebba Nilsson har en lyserød sweater på under leopardpelsen. Læbestift og netstrømper har hun ladet blive hjemme på Instagram-profilen. Hun nyder at lægge billeder op af sig selv.

Jeg synes, det er latterligt, at vi har lært, at man skal være helt uden hår. Armhulerne lugter altså ikke mere, end hvis man er barberet. Det er måske især noget, jeg håber, danskere vil tage til sig. For I’m sorry, men I er bagud

»Jeg godt kan lide at provokere. Jeg udtrykker mig selv ved hjælp af min krop. Det er en kunstform, hvor mine billeder er mine selvportrætter. Det er mit alter ego. Det er mig, selvfølgelig. Men det samtidig ikke mig. Det får mig til at føle mig magtfuld, når jeg ser, hvad jeg kan opnå med min Instagram«, siger Ebba Nilsson.

Hvad er det for en magt, du har på Instagram?

»Jeg får så mange beskeder fra unge piger, som ser op til mig og det, at jeg accepterer min krop, som den er. De siger: ’du får mig til at føle mig stolt af min egen krop’ eller ’du fik mig til at tage en kjole på, som jeg ikke vil have taget på ellers’. Det er så smukt. Det er meget svært for mig at forstå, at jeg rent faktisk spiller en rolle i andre menneskers liv. Men det er også grunden til, at jeg gør det. Unge piger skal have nogle rollemodeller, som ikke kun er tynde«.

Danmark er bagud

Ebba Nilsson oplever, at billeder med synligt mavefedt og kropsbehåring er det, der provokerer folk mest. Hun mener ikke, at kvinder bør barbere sig.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har simpelthen ikke tid til det. Jeg synes, det er latterligt, at vi har lært, at man skal være helt uden hår. Armhulerne lugter altså ikke mere, end hvis man er barberet. Det er måske især noget, jeg håber, danskere vil tage til sig. For I’m sorry, men I er bagud. Kropsbehåring er simpelthen ikke en nyhed i Sverige«.

Du har tidligere sagt, at ’at elske sig selv er det farligste våben’. Hvorfor er det det?

»Når jeg lægger billeder op af min tykke krop og viser, at jeg elsker mig selv, så bryder det med kapitalismens første og største lov: at jeg bør og skal hade mig selv. Virksomheder forsøger at sælge os denne her idé om, at de ting vi gør, og den måde, vi er på, er forkert. Derfor bliver vi nødt til at købe de her ting for at være rigtige kvinder«.

Hvad er problemet i det?

»Det er et problem, når kvinder køber ting for at føle sige rigtige. Det stikker så dybt, at det virkelig er svært nå til et punkt, hvor vi elsker os selv. Men vi bliver nødt til at prøve, for ellers accepterer vi de strukturer, der er i samfundet. Vi må bryde med det her uopnåelige ideal, hvor kvinder skal være hvide, heteroseksuelle, slanke osv.«.

Hvad siger du til kritikken om, at tykke mennesker er en økonomisk byrde for samfundet?

»Folk har den idé, at det er usundt at være tyk. Det er ikke sandt. Der er så meget forskning, der viser, at du sagtens kan være tyk og sund eller tynd og usund. Men det preller af på folk. Folk siger til mig, at jeg fremmer et usundt kropsideal ved at lægge billeder op af mig selv. Men tykke mennesker er ikke nødvendigvis dovne eller usunde«, siger Ebba Nilsson.

Hvad skal vi så gøre for at fremme kropspositivisme i fremtiden?

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg håber, der kommer flere af os på de sociale medier, som kan være med til at ændre på det mediebillede, vi har i dag. Jeg tror også, at de ting, der sker lige nu i modeindustrien, hvor plussize-moden vinder frem, kan være med til at ændre det. Men spørgsmålet er for mig mere, hvordan vi kan ændre det her i Norden. Det ved jeg ikke. Mødre og fædre skriver til mig, at deres døtre ser op til mig og lærer af mig. Det gør mig glad, piger lærer, at de ikke behøver vokse op og være supertynde«, fortæller Ebba Nilsson.

Hun smiler ved synet af sin egen Instagram-profil på telefonen.

»Jeg er glad for, at kropsdebatten endelig er gået i gang i Danmark. Jeg har undret mig over, at både Danmark og Norge er så bagud i denne debat. Hvorfor kommer I ikke ind i kampen?«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Mest læste

• Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce