Du kan være sort og britisk, dansk og muslim eller fransk og algerier samtidig: Der er ingen modsætning mellem multikulturalisme og national identitet

Tegning: Mette Dreyer
Tegning: Mette Dreyer
Lyt til artiklen

»Multikulturalismen er en af vor tids mest misforståede politiske ideer. Den bliver fremstillet som undergravende og som en trussel mod samfundet. Multikulturalismens kritikere har fået frit løb til at definere den i offentligheden. Tænk engang, hvis kritikerne af feminismen fik lov til at definere feminismen. Det ville ingen acceptere. Den største misforståelse omkring multikulturalismen er, at den skulle være imod national identitet. Det er ikke sandt. Jeg er multikulturalist, og jeg ser ingen modsætning mellem det multikulturelle og det nationale borgerskab. Jeg taler tværtimod for en multikulturel nationalisme, der skaber rum for nationale bindestregsidentiteter. Du kan være sort og britisk, dansk og muslim eller fransk og algerier samtidig. Vi bliver nødt til at udfordre højrefløjens monokulturelle nationalisme«.

Udfordreren hedder Tariq Modood. Han er sociologiprofessor, leder af Centre for Study of Ethnicity and Citizenship ved University of Bristol og en af verdens førende multikulturelle teoretikere. Tariq Modood, der har skrevet en række bøger om emnet, mener, at multikulturalismen alt for ofte helt uberettiget bli

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her