Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tegning: Mette Dreyer

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du kan være sort og britisk, dansk og muslim eller fransk og algerier samtidig: Der er ingen modsætning mellem multikulturalisme og national identitet

Kun en multikulturel nationalisme kan udfordre højrefløjen, siger en af verdens førende multikulturelle teoretikere, Tariq Modood.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

»Multikulturalismen er en af vor tids mest misforståede politiske ideer. Den bliver fremstillet som undergravende og som en trussel mod samfundet. Multikulturalismens kritikere har fået frit løb til at definere den i offentligheden. Tænk engang, hvis kritikerne af feminismen fik lov til at definere feminismen. Det ville ingen acceptere. Den største misforståelse omkring multikulturalismen er, at den skulle være imod national identitet. Det er ikke sandt. Jeg er multikulturalist, og jeg ser ingen modsætning mellem det multikulturelle og det nationale borgerskab. Jeg taler tværtimod for en multikulturel nationalisme, der skaber rum for nationale bindestregsidentiteter. Du kan være sort og britisk, dansk og muslim eller fransk og algerier samtidig. Vi bliver nødt til at udfordre højrefløjens monokulturelle nationalisme«.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent

Bliv abonnent for 1 kr

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce