Formanden for Konservativ Ungdom, Andreas Weidinger, tager sejren til DM i debat. Det er syvende år i træk at den bedste unge debattør kåres på Politikens scene til Folkemødet på Bornholm.
Foto: Finn Frandsen

Formanden for Konservativ Ungdom, Andreas Weidinger, tager sejren til DM i debat. Det er syvende år i træk at den bedste unge debattør kåres på Politikens scene til Folkemødet på Bornholm.

Debat

Overlegent rolige Andreas besejrer debat-feen Sigrid

Danmarks bedste debattør er kåret under hujen og buhen.

Debat

Andreas Weidinger stiver jakkesættet af og tager et par statsmands-skridt mod scenekanten.

»Jeg er nok mærket af min tilknytning til Konservativ Ungdom, hvor vi mistede mange frihedskæmpere tilbage under Anden Verdenskrig«, siger han, mens et buhe-kor går i gang blandt publikum.

Hans modstander fra Radikale Venstres Ungdom, Sigrid Friis Proschowsky, ryster på hovedet med et overbærende smil.

Vi ved, at frihed, det er noget, man skal være klar til at kæmpe for.

»Billigt!«, er der en i publikum, der råber.

»Vi ved, at frihed, det er noget, man skal være klar til at kæmpe for. Det er ikke bare noget, man får«, fortsætter Andreas Weidinger tilsyneladende upåvirket af en nu temmelig larmende buhen.

»Det er en vanvittig måde, vi prioriterer på allerede i dag. Vi forbigår nødhjælp og bistand for at købe militært legetøj. Jeg vil have, at hver gang vi bruger en krone på militæret, så sætter vi også en krone til bistand«, svarer Sigrid Friis Proschowsky igen med dansende skridt mod det nu hujende publikum.

»Men du er jo radikal Sigrid, så du kærer dig meget om internationale forpligtelser«, afbryder Andreas Weidinger. Mens hans modstander nikker energisk.

»Så kan jeg bare ikke forstå, hvorfor du ikke vil leve op til NATO's krav om to procent BNP til forsvaret?«, spørger han med et roligt blik, og der går et tilfreds gys gennem publikum.

Syvende år i træk

DM i debat er for syvende år i træk i fuld gang på Politikens store scene. Det er den varmeste dag på Folkemødet og hele Gæstgivergården er tæt pakket. Overalt sidder folk tæt, med solhatte og røde næser, for at se de fire unge finalister dyste i benhård argumentation i den sydende bornholmske eftermidagssol.

Barsel er en gave, en gave vi giver til både forældre, barn og samfund

Fredag mødtes de otte semifinalister på Folkemødet for at afgøre, hvilke fire der var skarpe nok til at mødes i finalen.

Her blev feltet skåret ned til at bestå af: Nilly Taheri, som er medlem af Socialdemokratiet, Emil Sloth Andersen medlem af Radikal Ungdom, Sigrid Friis Proschowsky også fra Radikal Ungdom og Andreas Weidinger, som er formand for Konservativ Ungdom.

De fire finalister var alle på skift oppe mod hinanden i emner, som dagens vært, redaktør på Føljeton, Lars Trier Mogensen, valgte til dem på stedet. De havde forud for finalen givet deres meninger til en lang række spørgsmål til kende, og dagens debatemner blev valgt derfra - uden at finalisterne havde indflydelse. Hurtigt blev fire til to, og den radikale og den konservative skulle op mod hinanden.

Sigrid Friis Proschowsky tager et langt let skridt mod publikum, og den blomstrede sommerkjole danser.

»Barsel er en gave, en gave vi giver til både forældre, barn og samfund«, siger hun ledsaget af en let håndbevægelse, som om hun giver gaven til publikum allerede nu.

Dagens vært har præsenteret det andet emne, de to skal debattere: Øremærket barsel til mænd. Og de to unge partihåb skal således sadle om fra forsvar og Nato til familie og børn uden tilløb. Et emne skift, som møder hørbar glæde hos dagens publikum.

»Jeg har selv tænkt mig at tage barsel, når jeg en dag får børn. Men det skal være af kærlighed til mit barn, og ikke fordi staten har sagt, jeg skal«, siger Andreas Weidinger og høster klapsalver, inden han afbrydes af nye hurtige skyts fra Sigrid Friis Proschowskys hånd, om islandsk inspiration og ligestillingskonsekvenser i arbejdslivet.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Står stærkt trods modvind

Al hujen og buhen forstummer, da de to debatører sænker mikrofonerne for at høre dommernes beslutning.

Dommerpanelet består af Rasmus Meyer, sekretariatschef i Dansk Socialrådgiverforening, Mads Zacho Teglskov, opionsredaktør på Politiken, og Søs Marie Serup, politisk kommentator og tidligere særlig rådgiver for Anders Fogh og Lars Løkke Rasmussen.

De to mandlige dommere læner sig afventende ind mod Søs Marie Serup et øjeblik, mens Lars Trier Mogensen afkræver dem en vinder.

»Du er en debat-fe, Sigrid. Du debatterer på en sværmerisk og fantastisk feminin måde, og det kunne vi virkelig godt bruge mere af i dansk debat«, siger Søs Marie Serup og høster tilfredse tilråb fra Sigrid-lejren i publikum.

»Men Andreas du vinder altså«, siger hun og bliver straks overdøvet af det hujende publikum.

Søs Marie Serup må give den overophedede gæstgivergård et øjeblik, mens de klapper og råber, og den nyudråbte sejrsherre ranker ryggen.

»Du debatterer sikkert og med en overlegen ro på trods af, at du har et publikum, som overvejende er imod dig«, siger Søs Marie Serup.

Og Rasmus Meyer fremhæver Andreas Weidingers evne til at gå 'venstre om' og at »være frihedselskeren, som får den propfyldte gæstgivergård til et kort øjeblik at tro, at de alle sammen er blevet konservative«.

Formanden for Dansk Ungdoms Fællesråd bringer den overvældende store debatpokal frem til årets vinder.

Han hæver den over hovedet og ryster den kort. Ingen overdrevne bevægelser - selv i sejrsrusen er roen intakt.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Lars Trier Mogensen afkræver vinderen en sidste kommentar ud til det begejstrede publikum.

Andreas Weidinger tøver et øjeblik.

»Måske er jeg bare ung og naiv, men at deltage i den her konkurrence, med alle de her fantastisk unge mennesker, som fremfor alt vægter den gode debat højest, giver mig et enormt håb for den fremtidig demokratiske og politiske debat i Danmark«, siger han.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts