Efter blodigt voldtægtsforsøg: Jeg græd ikke. Jeg var rasende, vred. Jeg opførte mig ikke, som et offer burde, mente politiet

Iza Alfredsens vrede, og ar, er intakt, selvom det er 16 år siden, hun blev udsat for voldtægtsforsøg. »Vi regner ikke unge kvinder for ret meget. Desværre. Hvis jeg var blevet udsat for det samme i dag, tror jeg, politiet ville tro på mig. Jeg er 36 år, speciallæge og mor til to. Jeg har min egen villa og Volvo og har betalt topskat i mange år«, skriver hun. Foto: Iza Alfredsen
Iza Alfredsens vrede, og ar, er intakt, selvom det er 16 år siden, hun blev udsat for voldtægtsforsøg. »Vi regner ikke unge kvinder for ret meget. Desværre. Hvis jeg var blevet udsat for det samme i dag, tror jeg, politiet ville tro på mig. Jeg er 36 år, speciallæge og mor til to. Jeg har min egen villa og Volvo og har betalt topskat i mange år«, skriver hun. Foto: Iza Alfredsen
Lyt til artiklen

Jeg var på vej hjem fra byen en tidlig sommermorgen. Ung, beruset og tæt på lykkelig. Min bedste kammerat var på besøg, så han kunne være med til at fejre min fødselsdag. Han var gået omkuld tidligere, så jeg var alene på vej hjem. Lugten af regn på varm asfalt og lydene af fuglene, der var begyndt at vågne. Og pludselig lyden af trin bag mig, fornemmelsen af en kniv mod halsen og en stiv pik mod ryggen.

Lugten af rovdyrpis sved og rev i næsen. Og som en rislen ned ad ryggen mærkede jeg adrenalinen. Kæmp eller flygt. Men jeg kunne ikke flygte. I løbet af sekunder havde jeg fået kniven væk fra min hals og herefter fulgte en kamp med kniv. Han stak efter mig. Jeg holdt fast i den, når jeg kunne. Til sidst fik jeg den fra ham. Min hånd var flænset op, og jeg havde blodsmag i munden. Jeg havde bidt, revet, sparket og slået. Jeg overvejede at løbe efter ham.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her