Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Børn er forskellige. Og spørger man eksperterne, skal man netop finde ud af med sit eget barn, hvornår det er det rigtige tidspunkt at tage snakken om skolen på.
Foto: Martin Lehmann

Børn er forskellige. Og spørger man eksperterne, skal man netop finde ud af med sit eget barn, hvornår det er det rigtige tidspunkt at tage snakken om skolen på.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Roses skolestart: Hvordan får man sine unger til at fortælle om skolen?

Det er så vigtigt at tale med børn om skolen. Men det er så svært at få ordene frem.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hvad lavede du i skolen i dag, Rose? Vi sidder på en bænk og spiser en is. Jeg har hentet hende i sfo'en lidt senere, end jeg har lovet hende.

Hun går meget op i klokken, og så går jeg pludselig meget op i is.

»Vi havde et stort frikvarter og et lille frikvarter.

Og far, i det store frikvarter var jeg lige ved at få en bold i hovedet«. Nå da. Vi snakker lidt om de dramatiske begivenheder i skolegården, som vist i virkeligheden var ret så udramatiske.

Men jeg er uforbederligt firkantet, når det handler om skole, så jeg vil gerne frem til det, som jeg mener, er det vigtige.

For hvad lavede I, da I ikke holdt frikvarter? »Vi tegnede og skrev«, siger hun frejdigt.

Jeg kigger skeptisk på hende. Rose, I er lige begyndt i børnehaveklasse, der er jo ingen af jer, der kan skrive, så hvad mener du? »Jamen, vi skulle tegne vores egne øjne, og så skulle vi skrive farven på dem.

Mine er blå«. Hun hopper ned fra bænken, presser sit ansigt helt ind i mit og kigger mig direkte i øjnene. Du har ret, de er blå, siger jeg, mens jeg tørrer lidt Københavnerstang af skjorteærmet. Jeg spørger, om læreren så skrev ' blå', ' brun' og ' grøn' på tavlen, så man kunne se, hvordan man stavede til ens øjenfarve? »Nej, vi har ingen tavle. Det var på sådan en slags fjernsyn, hvor man også kan viske ud«. Da vi spiser aftensmad, spørger jeg hendes to ældre brødre, hvad de har lavet i skolen.

Mens den ene vel bedst kan karakteriseres som en mumlende, men nogenlunde meddelsom teenager, er det næsten aldrig til at slå en stavelse af den anden. I hvert fald ikke, når hakkebøfferne kommer på bordet. »Det ved jeg ikke«, er uden tvivl den sætning, han har sagt flest gange i sit liv. Stærkt efterfulgt af »ikke noget«. Men jeg har fundet ud af, at familieritualet omkring ' ræk mig kartoflerne' og ' spis nu ordentligt' bare ikke er den rigtige scene for en fyr som ham. Dagens små og store skoleoplevelser gemmer vi typisk til senere. Nogle gange skal vi helt frem til tandbørstningen. Måske fordi dagen så er ved at være slut, og fordi der ikke er mere for en 10-årig med stærke antenner at forholde sig til.

Mens den ene vel bedst kan karakteriseres som en mumlende, men nogenlunde meddelsom teenager, er det næsten aldrig til at slå en stavelse af den anden

Børn er forskellige. Og spørger man eksperterne, skal man netop finde ud af med sit eget barn, hvornår det er det rigtige tidspunkt at tage snakken om skolen på. Men samme eksperter peger entydigt på, at netop den snak er helt afgørende.

Forældre er »nøglen til et godt skoleliv«, som SFI-direktør Agi Csonka sagde i et interview her i avisen for nylig. Og heldigvis er der gode redskaber at hente for de forældre, der gerne vil lukke op: Det handler om at spørge konkret, følge med i ugeplanen på det forkætrede forældreintra og spørge ind til de emner og tekster, børnene arbejder med.

Og så handler det også om at spørge til frikvarterne og hele det sociale mikrokosmos, som skolen også er. Endelig og nok så væsentligt, så skal den voksne gå foran som et godt eksempel - og selv fortælle, hvad man har lavet i løbet af dagen.

Det sidste arbejder jeg stadig på. Hvis nogen omkring aftensbordet spørger, hvad jeg har lavet i dag, bliver de ofte spist af med »nå, ikke rigtig noget«. Hvorefter Rose spørger: »Men far, hvorfor hentede du mig så ikke tidligere?«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold
    Hør podcast: Ståle - nordmanden midt i dansk fodbold

    Henter…

    For nylig sikrede FCK sig endnu engang det danske mesterskab - med Ståle Solbakken som bagmand. Men hvad er det egentlig, nordmanden kan? Hvordan kan en af superligaens mest markante skikkelser både eje en kompromisløs vindermentalitet og et socialistisk hjerte? Hvad gjorde det ved ham, da hans hjerte standsede i syv minutter og endte hans egen fodboldkarriere? Og det, han kan som træner, kan han det kun i dansk foldbold?

  • Du lytter til Politiken

    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør
    Hør Politikens valg-podcast: En uge med store overraskelser og et ungdomsoprør

    Henter…

    Politisk kommentator Kristian Madsen og politisk redaktør Anders Bæksgaard samler op på ugens vigtigste valg-begivenheder.

  • Skyline, København.

    Politikere i Københavns kommune sagde i denne uge nej tak til H.C. Andersen Adventure Tower, som ifølge planen skulle ligge i Nordhavn og række 280 meter op i luften. Det var alligevel for højt, men de seneste årtier er de høje huse faktisk begyndt at skyde i vejret igen. Hvorfor er de tilbage? Og hvad sker der med en by, når dens huse bliver højere end kirkespir og rådhustårne?

Forsiden