Vi får så let som ingenting fløjlsblød racisme ind under huden.

Peter Wivel bor i Tyskland: Jeg fik et chok over jødehadet på skoleskemaet

Gottfried Kellers novelle ’Klæder skaber folk’ eneste litterære værdi i dag er at vise os, hvordan en forfatter med enkle streger og i al diskretion umærkeligt lister en arketypisk jødisk hadefigur ind under huden på sine læsere, skriver Peter Wivel i denne signatur. Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Gottfried Kellers novelle ’Klæder skaber folk’ eneste litterære værdi i dag er at vise os, hvordan en forfatter med enkle streger og i al diskretion umærkeligt lister en arketypisk jødisk hadefigur ind under huden på sine læsere, skriver Peter Wivel i denne signatur. Foto: Jens Dresling/POLFOTO
Lyt til artiklen

Tyske skolebørns vinterferie tog sin begyndelse i søndags. Undervejs i bussen til Danmark fortalte min yngste datter, at hendes 8. klasse havde fået en novelle for til vinterferien, så de ikke spildte alle syv dage. 40 sider på et for længst udlevet tysk. Jeg havde intet besvær med at liste den tynde bog fra hende.

Novellen er skrevet af den schweiziske, men tysksprogede forfatter Gottfried Keller, der tilbragte mange år i Berlin. Den hedder ’Klæder skaber folk’ og indgår i samlingen ’Folkene i Seldwyla’ (1874, dansk udgave 1883).

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her