Hvad stiller man op med vesterlændinge, der har kæmpet på vegne af Islamisk Stat, eller som er rejst ud til og har tilsluttet sig bevægelsen? Jeg er amerikaner. Jeg har kæmpet for al-Qaeda. Jeg blev anholdt og sad i fængsel, og nu hjælper jeg USA i kampen mod terror. Andre tidligere ’fremmedkrigere’ kan gøre som mig.
Tidligere al-Qaeda-kriger:Syrienskrigere har brug for et håb om, at der findes et liv efter terrorismen
Foto: Delil Souleiman/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen
Henter...
Islamisk Stat mister sine sidste bastioner i det østlige Syrien, og politikere på begge side af Atlanten skal tage stilling til spørgsmålet om, hvad man stiller op med de vestlige fremmedkrigere, og jeg tænkte, at jeg kunne bidrage til diskussionen med min stemme og mine unikke erfaringer.
Jeg var den første amerikaner, der gik ind i al-Qaeda som fremmedkriger efter 11. september 2001. Jeg blev pågrebet i Pakistan, overdraget til de amerikanske myndigheder og ført til New York.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.