En stor del af det danske sundhedspersonale har et utidssvarende blik på menneskers køn, kropsudtryk, seksualitet og seksuelle praksis.

Psykologer og jordemoder: Forældede normer gør det svært at være en minoritet i sundhedsvæsnet

Arkivtegning: Philip Ytournel
Arkivtegning: Philip Ytournel
Lyt til artiklen

Psykologen lyste helt op, da jeg sagde, jeg var lesbisk, og derfra handlede det om, hvilke homoseksuelle hun kendte, og hvor okay hun syntes, det var, fordi – som hun selv sagde – hun var jo en meget åben person. Men hun vidste ikke rigtig noget, og egentlig betalte jeg bare 1.000 kr. i timen for at uddanne hende i homoseksualitet«

»Min psykolog blev ved med at spørge, hvilke fantasier jeg onanerede til, og jeg forstår ikke, hvad det har at gøre med min kønsidentitet? Han blev også ved med at sige, at jeg jo skulle huske, at jeg nok aldrig ville kunne få børn og familie, fordi man ikke kan være både transkønnet og forælder«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her