0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ph.d. i uddannelsesforskning: Var der respekt for pædagogerne, ville vi slet ikke have debatten om minimumsnormeringer

Hverdagen i daginstitutionerne er stramt politisk styret, og pædagogernes autonomi er stækket. Resultatet er en oplevelse af manglende respekt for faget, siger lektor i pædagogik og ph.d. i uddannelsesforskning Jan Thorhauge Frederiksen.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Hvis man vil øge antallet af pædagoger i landets børneinstitutioner, støder man hurtigt på problemer, der rækker ud over hullerne i de kommunale budgetter: Der mangler pædagoger. Ledigheden er lav, og især i de store byer melder institutionsledere om rekrutteringsproblemer.

Samtidig er antallet af ansøgere til pædagogstudiet faldet i årevis, og i de seneste måneder har uddannelsen været under jævn beskydning i bl.a. Politikens spalter.

Pædagoguddannelsen skal styrkes væsentligt, lød meldingen fra KL, forskere og uddannelsesledere i Politiken for nylig, og de studerende har løbende istemt kritikken: Deres medstuderende er for uambitiøse, lærerne møder ikke til tiden, og de får ikke nok vejledning.

For lektor i pædagogik ved Københavns Universitet Jan Thorhauge Frederiksen er kritikken af pædagoguddannelsen og pædagogernes evner – eller mangel på samme – ét langt deja-vu. Tidligere på året udgav han et studie af problematikken med titlen ’25 års brok’.

»Da jeg underviste på pædagoguddannelsen i 2000, kørte den her diskussion også. Kritikken er den samme år efter år«, konstaterer Jan Thorhauge Frederiksen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter