Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Før coronakrisen, sagde mange voksne, at vi unge var for hysse omkring klimaet. Vi skulle slappe af, passe vores skole og nyde vores ungdom. Nu bliver vi beskyldt for at være ligeglade med samfundet.

Folkeskoleelev: Det mest forudsigelige ved coronakrisen er de voksnes iver efter at skælde de unge ud

Foto: Finn Frandsen/POLFOTO
Foto: Finn Frandsen/POLFOTO
Lyt til artiklen

Jeg kan ikke lide at få skældud. Det er nok de færreste, der kan det. Men desværre bruger nogle voksne coronakrisen som en kærkommen lejlighed til at skælde ungdommen ud og finde fejl hos os. Krisen har givet dem noget nyt at skælde os ud over. I min by indberetter folk ligefrem unge i facebookgrupper, hvis der har været for mange unge samlet på et sted, eller hvis forældre har taget deres børn med i supermarkedet. De finder mange fejl, men de ser jo heller ikke alle os, der overholder reglerne, for vi sidder derhjemme og får fjernundervisning og venter.​

Nogle voksne kalder os ligeglade og tror, at vi ser det hele som en ’coronaferie’. Men det gør vi ikke. Det her er ikke en ferie. Det her er en pause, vores liv står stille på ubestemt tid, og vi kan ikke gøre andet end at vente. Af respekt for de svage og gamle i samfundet venter jeg. Jeg holder afstand, spritter af og gør mit bedste, og det gør langt de fleste unge, jeg kender. Vi ved, at det er alvor.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her