Da jeg impulsivt fulgte opfordringen fra Statens Museum for Kunst til at tage »en kunstpause«, ville jeg gerne se billedkunst fra de årtier, min mormor, farmor og mor var rundet af. Det er så ikke i kunsten på de her vægge, jeg kan fornemme deres historie, for de kvindelige kunstnere er få.

’Tag en kunstpause’ opfordrer SMK: »For nogle sales vedkommende ville en mere præcis reklame have ordlyden ’Tag en maskulin kunstpause’«

I de første rum i salene med dansk 1900-tals kunst frem til 1980 bemærkede jeg, at der ikke var udstillet kvindelige kunstnere i den faste samling af danske billeder fra perioden, men tænkte, at de kommer nok. Selv om magtstrukturen i billedkunstverdenen var udtalt patriarkalsk dengang, var der vel kvindelige billedkunstnere? Åbenbart ikke mange, skriver Dorte Hygum i denne klumme.  Arkivfoto Peter Hove Olesen
I de første rum i salene med dansk 1900-tals kunst frem til 1980 bemærkede jeg, at der ikke var udstillet kvindelige kunstnere i den faste samling af danske billeder fra perioden, men tænkte, at de kommer nok. Selv om magtstrukturen i billedkunstverdenen var udtalt patriarkalsk dengang, var der vel kvindelige billedkunstnere? Åbenbart ikke mange, skriver Dorte Hygum i denne klumme. Arkivfoto Peter Hove Olesen
Lyt til artiklen

Pludselig standser jeg op i en af de svale sale i Statens Museum for Kunst for at betragte et billede, der hedder ’Cirkel og firkant’ og forestiller præcis dét. Billedet fra 1930 med de geometriske figurer er signeret af Franciska Clausen.

Hun blev født i 1899, og da hun malede det billede, var hun 30 år og havde allerede udstillet i både Berlin, Paris og New York. Et opslag på mobiltelefonen i Dansk Kvindebiografisk Leksikon fortæller mig blandt andet, at Franciska Clausen var datter af en velhavende købmandsfamilie i Åbenrå og fik lov til at forfølge en ambition om at uddanne sig til kunstner syd for grænsen. Ad åre blev hendes internationale format som avantgardekunstner anerkendt, og billedet fascinerer mig, men det er ikke kun derfor, jeg bliver stående længe foran hendes værk på museet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her