0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ung iværksætter: Jeg flyttede hjem til Maribo for at forandre et stykke af udkantsdanmark. Jeg var nok naiv

Da jeg for knap tre år siden flyttede tilbage til Maribo med idealistiske drømme om at hjælpe min barndomsby, troede jeg, at jeg ville møde åbne arme. I stedet mødte jeg apati.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jørn Villumsen/Politiken-Tegning
Arkivtegning: Jørn Villumsen/Politiken-Tegning
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For tre år siden kom jeg hjem til Danmark. Denne gang for at blive. Jeg havde uddannet mig i Colombia, brugt flere år i Sydamerika og fundet en mening med tilværelsen. I kufferten med tilbage havde jeg en røvfuld livsglæde og virkelyst, som jeg var klar til at dele ud af i mit hjemland.

Min destination i Danmark var Maribo på Lolland. Det sted, hvor jeg er vokset op.

Lolland Kommune har den prestigefyldte titel yderkommune. Altså, lidt længere ude end en landkommune. Ja, det er rigtigt: tilsyneladende helt derude, hvor selv kragerne ikke gider at flyve. Fra København tager det en uendelig halvanden time i bil at lande på Lolland. Men distancen fra hovedstaden København til Lolland er længere end fra Lolland til København. Og der er en kløft mellem by og land. Landdistrikter som Lolland har nemlig én universel udfordring verden over: Vi har mistet en generation.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden