Når vi diskuterer forholdet mellem provins og hovedstad, handler det stort set altid om udsultning af provinsen i form af lukkede uddannelsesinstitutioner, haltende skattegrundlag og ressourcestærke, der flytter til storbyen og lignende. Det er netop den grunddebat, der kører som basgang under forhandlingerne om udligningsreformen. Men kløften handler i lige så høj grad om kulturforskelle som om økonomiske forskelle. Om forskellige måder at leve sit liv på, om, hvad der giver status, og hvad der ikke gør det.
Jeg er selv født og opvokset i provinsen, hvor jeg også har boet det meste af mit liv. Men for nogle år siden flyttede jeg tilbage til København. Jeg har nydt byen og dens fantastisk mange tilbud. Den har givet et boost til mit arbejdsliv, og jeg nyder de mange smukke steder, men følelserne for København er blevet mere blandede med tiden. Jeg mærker et stigende savn efter livet i provinsen. Måden, man snakker med hinanden på, og de mange forskellige mennesketyper, man møder på sin vej.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.