0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Direktør og skoleleder: Alarmerende mange børn er for dårlige til dansk og matematik, når de forlader folkeskolen. Men en skole har knækket koden

Hvert år er 5000 elever ikke i stand til at opnå 02 i dansk og matematik. Det kræver et fokus på faglighed og en tro på den enkelte elev, hvis dette billede skal ændres.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Arkivfoto: Martin Lehmann

Lad os få et større lokalt og nationalt fokus på at få flere elever med, så ingen efterlades på perronen. Det vil være til gavn for os alle, skriver Mette Fjord Sørensen og Marco Damgaard i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Folkeskolen er den samfundsmæssige smeltedigel, hvor datalogens datter kan møde smedens søn, og hvor alle børn kan få et godt fagligt afsæt til mere uddannelse og deres arbejdsliv.

Desværre viser tallene, at tingene står i stampe på landsplan. I de seneste 5 år har karaktergennemsnittet ved folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse ligget stabilt på 7,4. I samme periode er det uforandret 8-9 pct. af de elever, der tager folkeskolens afgangseksamen i 9. klasse, der ikke er i stand til at opnå den mindste beståede karakter 02 i både dansk og matematik. Det svarer til omkring 5.000 elever – hvert eneste år.

Dette fastfrosne billede er en kæmpestor udfordring. Elever, der har et svagt fagligt niveau i dansk og matematik, får typisk vanskeligt ved at klare sig godt i uddannelsessystemet og på jobmarkedet. Samtidig er det en barriere for elevernes adgang til at tage en ungdomsuddannelse, hvor der gennem de senere år er indført rimelige adgangskrav.

Men selvom det overordnede billede viser stilstand, sker der faglige forbedringer på en række skoler, som andre skoler kan lære af. På Tingbjerg Skole og Fritid er andelen af elever, der forlader 9. klasse med mindst 02 i dansk og matematik, steget fra 53 pct. i 2014 til 89 pct. i 2019. Tingbjerg Skole og Fritid er på den måde gået fra en situation, hvor kun godt hver anden elev forlod skolen med et mindstemål af faglige kvalifikationer til en hverdag, hvor langt størstedelen af elever har lært dette.

Hvad er nøglen til denne positive udvikling? En af dem handler om forventninger. Forventninger til eleverne om, at de godt kan, hvis de vel og mærke gør en vedvarende indsats. Og en forventning til lærerne og pædagogerne om, at ingen elever må opgives uanset deres baggrund. Det kan nogle gange kræve en kulturændring på lærerværelset.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter