0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Statsministeren omfavnede populismen med coronaretorik i sin åbningstale

Der var lagt op til et politisk slagsmål om bl.a. klima, da statsministeren leverede sin åbningstale. Men Frederiksen fik effektivt afmonteret kritikken fra både opposition og støttepartier ved at ty til et gammelt populistisk kneb.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Statsminister Mette Frederiksen (S) brugte omkring en fjerdedel af sin taletid i Folketingets åbningstale på at snakke om coronakrisen.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Politisk kommunikation har et grundlæggende formål: at overbevise målgruppen. Den øvelse har aldrig blot handlet om at stille sig op på en talerstol, levere et budskab og så ellers vente på, at budskabet siver ind, og stemmerne afgives. Det har altid krævet opfølgning, fintuning af budskaberne og bearbejdning af vælgerne.

Men i dagens medielandskab er særligt den sidste del blevet afgørende. Kunsten at overbevise er blevet en gradvis proces, hvor man først turnerer de politiske budskaber og derefter masserer budskabet ind via klassiske og sociale medier.

Den proces kan betegnes som cirkulering og intensivering af budskaberne, hvor delinger og reaktioner fra politikere, meningsdannere og vælgere har mindst lige så stor andel i overbevisningen som den kommunikation, der reageres på.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage