Det er problematisk, at vi mangler indsigt i grundloven i et retssamfund, og det fører til unødige konflikter. Derfor skal vi sikre, at vi som individer har et sundt forhold til grundloven.

Studerende: Gør grundloven til pensum på alle folkeskoler og gymnasier

»Jeg havde ikke selv kendskab til grundlovens paragraffer, inden jeg blev undervist i dem på min samfundsvidenskabelige universitetsuddannelse. Det burde ikke være tilfældet«, skriver Amir Al-Rekabi i dette debatindlæg.  Arkivfoto Joachim Adrian
»Jeg havde ikke selv kendskab til grundlovens paragraffer, inden jeg blev undervist i dem på min samfundsvidenskabelige universitetsuddannelse. Det burde ikke være tilfældet«, skriver Amir Al-Rekabi i dette debatindlæg. Arkivfoto Joachim Adrian
Lyt til artiklen

Vi danskere skal styrke vores kendskab til grundloven.

Vi ser i dag alt for mange eksempler på borgere og magtfulde politikere, som efterspørger og kræver politiske initiativer, som er i direkte modstrid med de fælles spilleregler og rettigheder, som vores forfædre har slået fast i grundloven. Det mudrer den offentlige debat og gør den saglige, konstruktive samfundsdebat til en truet dyreart. Hvis vi alle havde en større viden om, hvad der faktisk står i grundloven, og hvad loven konkret indebærer, ville vi kunne debattere ud fra de samme præmisser. Og undgå gang på gang at bruge tid på forslag, som åbenlyst er på kant med forfatningen.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her