0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Seks debattører: Værsgo, regering. Her er en stribe erhverv, I bare kan aflive

Dansk minkavl er snart historie. Med henvisning til folkesundheden har regeringen reelt taget livet af et helt erhverv. Men hvorfor stoppe her? Vi udsætter seks debattører for tankeeksperimentet: Hvilket erhverv er det næste, regeringen bør aflive?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Hartmann Schmidt
Foto: Jens Hartmann Schmidt
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Sørine Gotfredsen, sognepræst og forfatter:

»Af hensyn til den åndelige folkesundhed foreslår jeg, at vi lukker reklamebranchen – mere eller mindre. Man skal ikke kunne reklamere, hvis ikke man har et anerkendelsesværdigt formål såsom reklamering for litteratur, teater, museer og visse film – det, man kunne kalde anstændig kultur. Man kunne nedsætte en form for politisk valgt kommission – a la Det Etiske Råd – der skulle afgøre, hvad man kan betegne som anstændig kultur og derfor må reklamere for«.

»Reklamebranchen er kilde til så mange af den moderne verdens dårligdomme: overforbrug, flokmentalitet, kropsfiksering, konstant adspredelse og et forskruet syn på det smukke menneske. Og så ville vi højne det danske sprog, hvis vi lukkede reklamebranchen. Reklamesproget er forfladiget, og det breder sig i samfundet. Hvis man for eksempel ser på Mette Frederiksens taler, så er de i høj grad inspireret af det sprog, vi kender fra reklamer – en forsimplet og infantil kommunikation. Der er ikke mange sætninger i hendes taler, der rummer mere end tre-fire ord. Reklamesproget er konstrueret til, at enhver skal kunne forstå det – og når man hele tiden higer efter laveste fællesnævner, så bliver sproget naturligt dummere og dummere«.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce

Forsiden