En tåge af smog har lagt sig over Bangkok, og ifølge en undersøgelse er forurening nu globalt den største sundhedstrussel mod menneskeheden.

Hver morgen er jeg ved at dø af forurening

Mange morgener er Bangkok i disse uger indhyllet i en tyk tåge af forurening. Forureningen er blevet så slem, at familier flytter væk fra Bangkok, fordi de ikke vil udsætte deres børn for den massive forurening. Foto: Claus Blok Thomsen
Mange morgener er Bangkok i disse uger indhyllet i en tyk tåge af forurening. Forureningen er blevet så slem, at familier flytter væk fra Bangkok, fordi de ikke vil udsætte deres børn for den massive forurening. Foto: Claus Blok Thomsen
Lyt til artiklen

Mange tjekker som det første Facebook, når de vågner om morgenen. Det gør jeg ikke.

I stedet åbner jeg den app på min mobiltelefon, der hedder AirVisual, for at se, hvor slem forureningen er. Men ofte har jeg en fornemmelse af, om det er en god eller dårlig dag, så snart jeg slår øjnene op. På en dårlig dag kan jeg fysisk mærke forureningen. Den gør mine læber tørre, stopper min næse til og får min hals til at føles let brændende.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her