Hadforbrydelser, racisme og diskrimination mod etniske minoriteter i Danmark er et veldokumenteret fænomen. Men simpel politisk kynisme afholder regeringen fra at beskytte landets muslimske mindretal.
Jurist:Vi kan godt lege, at Danmark er et fantastisk fristed, hvor der ikke findes strukturel racisme og hadforbrydelser. Det er bare forkert
Hadforbrydelser, racisme og diskrimination mod etniske minoriteter i Danmark er et veldokumenteret fænomen. Men simpel politisk kynisme afholder regeringen fra at beskytte landets muslimske mindretal.
Jurist:Vi kan godt lege, at Danmark er et fantastisk fristed, hvor der ikke findes strukturel racisme og hadforbrydelser. Det er bare forkert
»Regeringen bør 1) starte med at kortlægge omfanget af hadforbrydelser, 2) udarbejde en handlingsplan til bekæmpelsen af alle former for hadforbrydelser ,uanset om ofrene er homoseksuelle, jøder eller ja, muslimer, 3) uddanne og opkvalificere danske betjente og 4) afsætte midler til oplysningskampagner og undervisningsmateriale, så man allerede i en tidlig alder forebygger diskrimination og hadforbrydelser«, skriver jurist Tarek Ziad Hussein i dette debatindlæg. Foto Marius Renner
Lyt til artiklen
Henter...
Jeg husker det, som var det i går. Jeg kom gående ad Christianshavns Kanal en dejlig sommeraften, da jeg ud ad øjenkrogen bemærkede to par, som sad ved en café og fik et glas vin. Jeg fortsatte i mine egne tanker, da jeg lige pludselig kunne høre, at manden i selskabet lavede abelyde.
Jeg kiggede på ham, og vi fik øjenkontakt, og i det øjeblik brød resten af selskabet ud i grin. Jeg har aldrig følt mig så ydmyget og fornedret. Jeg følte ganske enkelt, at jeg som menneske var mindre værd.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.