Nyhed! Politiken Lyd i 6 mdr. for kun 99 kr.

Biograferne skal holdes lukkede, imens superspredere får lov at åbne op.

Biografdirektør: De smittefri biografer holdes lukket, mens vi genåbner risikable superspredere

FILM & TV lukket nedlagt biograf.    Arkivtegning Claus Nørregaard
FILM & TV lukket nedlagt biograf. Arkivtegning Claus Nørregaard
Lyt til artiklen

Jeg var ikke ene om at få kaffen galt i halsen fredag morgen. Regeringens negative særbehandling af kulturen i almindelighed og biograferne i særdeleshed fortsætter for fuld skrue. Nu – efter et par dage – er chokket forvundet, og harmen viger langsomt for ængstelsen. Og den deler jeg altså med alle de film- og teaterfolk, som jeg har talt med, siden regeringen meldte næste trin i genåbningen ud: Fra i dag, onsdag, må du gerne gå på værtshus og drikke igennem, tage til superligafodbold og skråle med de andre fans eller deltage i fællessang i kirken.

Biografturen – det længste, du kan komme fra en supersprederbegivenhed – forbliver til gengæld lukket land. I skal være tålmodige lidt endnu, siger kulturministeren, for vi er stillet genåbning i udsigt fra 6. maj, men det er så her, man bliver nervøs. Allerede i maj sidste år konkluderede Statens Serum Institut, at den påvirkning på smittetrykket, som en genåbning af teatre, biografer og museer vil medføre, vil være »meget begrænset i forhold til påvirkningen fra indkøbscentre, restauranter og cafeer«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her