Man kunne 14.4. læse Martin Voergaards indlæg her i avisen, hvor han er træt af en klimadebat, der præges af, om man er for eller imod kød. Klimaordføreren fra Venstres Ungdom anklager især mig i den debat. Det glæder mig egentlig, og jeg tager gerne ansvar for at drive en så fuldstændig central del af klimadebatten. Omvendt er det trist igen at konstatere Venstres manglende forståelse af klimakrisens alvor og den animalske produktions betydning. Vi skal omstille vores samfund, så vi reducerer vores CO2-udledning, ret så massivt. Det gælder også måden, hvorpå vi producerer og forbruger.
Det handler ikke om at være for eller i mod kød. Det handler om at skabe en bæredygtig landbrugsproduktion, og det kræver, at vi producerer mindre kød. Danmark er et af verdens mest opdyrkede lande. 60 procent af vores land er opdyrket, og 80 procent af det går til den animalske produktion, der kræver import af soja fra Sydamerika i et omfang, der årligt udgør et areal på størrelse med Sjælland. Omkring 90 procent af landbrugets samlede CO2-udledninger stammer fra den animalske produktion.