0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kræftramte 'Skaldede Vade' havde hele landets sympati i sin kamp for et mere demokratisk Chile. Men så afslørede journalister hans store løgn

Én mands løgne har skadet den svære udarbejdelse af landets nye forfatning, og de ellers håbefulde chilenere er nu desillusionerede og vrede, skriver Latinamerika-korrespondent Anne M. Sørensen i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Bernetti/Ritzau Scanpix
Arkivfoto: Martin Bernetti/Ritzau Scanpix
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Rodrigo Rojas Vade blev kendt som ’Skaldede Vade’, da han for to år siden førte an i de voldsomme sociale protester, der ganske kom bag på Chile og siden førte til, at landet nu er i gang med at skrive en helt ny og mere demokratisk forfatning.

Med sin bare isse og en nøgen, hårløs overkrop kastede den 37-årige Vade sig stålsat ind i kampen for mere social retfærdighed og var altid i forreste række i gadekampene mod politiet. Han havde intet at tabe, fortalte han, for han led af lymfatisk leukæmi, en af de værste kræftsygdomme, der findes, fordi den angriber både blod og knoglemarv. Han bar maske – længe før covid-19 – og ofte et skilt med ordlyden: ’Jeg er ikke i krig mod kræften. Jeg kæmper for at kunne betale min kemo’.