2021 er det europæiske år for jernbanetransport, og vi har brug for toget mere end nogensinde før.

Professor ved Oxford University: Korte flyruter i Europa skal udskiftes med tog

Tegning Mette Dreyer
Tegning Mette Dreyer
Lyt til artiklen

Op til klimakonferencen COP26, der indledes i Glasgow søndag, har jeg tænkt over, hvad jeg selv kan gøre for at bidrage til at bekæmpe klimaforandringer. Spise mindre kød? Køre elbil? Få en varmepumpe i stedet for det gamle gasfyr? Tage toget i stedet for flyet på korte distancer?

Alt det nævnte, selvfølgelig. Men jeg har brugt en stor del af mit liv på at flyve rundt i Europa, og det sidste punkt virker derfor særlig relevant. Omkring halvdelen af alle flyvninger i Europa er korte, det vil sige rejser på under 1.500 kilometer ifølge EU’s definition. Universitetet ETH Zürich har foretaget en detaljere undersøgelse, der viser, at udvalgte korte europæiske flyvninger fra Zürich udleder mellem 3 og 19 gange så meget CO2 som tilsvarende togrejser (de 19 gange så meget er ruten Zürich-Milano – jo kortere flyvningen er, desto større bliver den overskydende udledning). Storbritanniens kampagne for ’Bedre transport’ arrangerede for nylig et ’kapløb’ fra det centrale London til centrum af Glasgow. Togpassageren ankom blot to minutter senere end flypassageren, og CO2-udledningen var anslået 20 kg mod 137 kg for flyveturen. Men da det jo foregik i Storbritannien, var togbilletten dobbelt så dyr!

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her