Daginstitutionerne er blevet alt for standardiserede og entydigt fokuserede på læringsmål. Dagligdagen går primært ud på at gøre børnene dygtige til at sidde stille og følge regler. Det giver ingen plads til ægte børneperspektiv, siger pædagog Danielle Mercier.

Pædagog: Det ser pænt ud, når der sidder 22 børn og spiser stille, men jeg bliver bekymret

Pædagog Danielle Mercier er kritisk over for standardisering og læreplaner. Vi har glemt at have det sjovt og give børnene medindflydelse, mener hun. Foto: Mads Nissen/POLITIKEN
Pædagog Danielle Mercier er kritisk over for standardisering og læreplaner. Vi har glemt at have det sjovt og give børnene medindflydelse, mener hun. Foto: Mads Nissen/POLITIKEN
Lyt til artiklen

En kollega i vuggestuen fortalte en dag Danielle Mercier, at hun kunne lade døren fra stuen stå åben ud til legepladsen, helt uden at børnene løb ud. Hun konstaterede det egentlig bare, men der var alligevel en snert af stolthed i stemmen. Det eneste, Danielle Mercier tænkte, var, at hvis hun åbnede døren på den stue, hun selv var ansvarlig for, ville de små omgående drøne ud.

»Det ser jeg som en kvalitet. Børnene er spærret inde på så lidt plads i så mange timer. Og frisk luft er dejligt. Jeg synes ikke, det er positivt, at de er så disciplinerede, at de dukker nakken og bliver siddende«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her