De russiske mindesmærker fra sejren i Anden Verdenskrig er faldet i unåde efter invasionen i Ukraine, men også her er det bedst at lade historiens sorte symboler blive stående.

Erik Jensen: Gigantiske russiske soldater tramper stadig løs på Berlin ... og det må de hellere blive ved med

Der er flere russiske mindesmærker i Berlin - det største på billedet er i Treptower Park i det tidligere Østberlin. Ved genforeningen forpligtede Tysklands regering sig til at vedligeholde alle sovjetiske mindesmærker i Tyskland. Arkivfoto Morten Langkilde
Der er flere russiske mindesmærker i Berlin - det største på billedet er i Treptower Park i det tidligere Østberlin. Ved genforeningen forpligtede Tysklands regering sig til at vedligeholde alle sovjetiske mindesmærker i Tyskland. Arkivfoto Morten Langkilde
Lyt til artiklen

Ligesom Marlene Dietrich, der i sin tid efterlod en kuffert i Berlin i klassikeren ’Ich hab noch einen Koffer in Berlin’, lod jeg min brugte mintgrønne damecykel blive i byen, da jeg måtte forlade den. Den er dejlig at hente ud af den hemmelige baggård i Kreuzberg og køre rundt på i den på alle måder tunge by, hvor minderne om den grumme historie aldrig er langt væk.

Som nu på en søndag sidst i februar, hvor jeg som så mange gange før trillede muntert vestpå i den store park Tiergarten. Solen sendte stråler ned mellem træernes nøgne grene, og trods en isnende berlinsk kulde var der forår i luften. Det gik op for mig, at det af uransagelige årsager – måske et overrumplende anfald af optimisme? – var klassikeren ’Wind of Change’ med Scorpions, der slingrede ud mellem mine forårskåde læber. Sangen om et gryende håb på begge sider af det rustne jerntæppe: »Let your balalaika sing what my guitar wants to say/ Take me to the magic of the moment«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her