Vi formår, hvad der før var utænkeligt og umuligt, og vænner os til at tage mulighederne for givet. ChatGPT er ren trolddom.

Jes Stein Pedersen: ChatGPT åbner døren til noget fascinerende og skræmmende

Elon Musk og Apple-medstifteren Stephen Wozniak opfordrede i den forgangne uge til at sætte udviklingen af kunstig intelligens på pause i et halvt år. De vil have udviklet sikkerhedsprotokoller, der sikrer, at vi kan håndtere konsekvenserne af kunstig intelligens.  Foto: Marco Bertorello/Ritzau Scanpix
Elon Musk og Apple-medstifteren Stephen Wozniak opfordrede i den forgangne uge til at sætte udviklingen af kunstig intelligens på pause i et halvt år. De vil have udviklet sikkerhedsprotokoller, der sikrer, at vi kan håndtere konsekvenserne af kunstig intelligens. Foto: Marco Bertorello/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Det tog kun få minutter for mig at opleve en lille bid af singulariteten, men det var nok til at forstå, hvad der venter os. Begrebet blev for nogle årtier siden lanceret af Ray Kurzweil, den amerikanske futurist, som betegnelse for den tilstand, hvor maskinintelligens overgår den menneskelige intelligens.

Det skete, da jeg bad chatrobotten ChatGPT skrive et kort essay om Karl Marx’ klassebegreb. Det gjorde den på 15 sekunder. Så bad jeg den inddrage den franske filosof Bruno Latours forestilling om den geosociale klassekamp i essayet, hvad den klarede på 10 sekunder. Til sidst fik jeg den til at integrere Edouard Louis’ opfattelse af undertrykkelse og lige tilføje noget ’vred feminisme’.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her