Jeg vil gerne betale for en livsafsluttende behandling til min mor, men det er ikke en mulighed i dagens Danmark. Vi er sikkert mange, der gerne vil have den mulighed, når vores tid kommer.

Pensionist: Min mor ligger og råber, at hun vil dø. Hvorfor må hun ikke få hjælp til det?

Jeg vil gerne betale for en livsafsluttende behandling til min mor, men det er ikke en mulighed i dagens Danmark. Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Jeg vil gerne betale for en livsafsluttende behandling til min mor, men det er ikke en mulighed i dagens Danmark. Foto: Mette Dreyer/Politiken-Tegning
Lyt til artiklen

Min mor på 95 år er træt og ønsker kun at dø. Hun har boet i eget hjem ’længst muligt’. Så længe, at hun i de godt to år, hun nu har boet på plejehjem, aldrig har følt sig hjemme, men kun midlertidig opbevaret.

Hun er meget gigtplaget, hun går dårligt, og de sidste par år er hun også blevet næsten blind og døv; og nu også mere og mere dement. Hun kan ikke håndtere kniv og gaffel, og hun kan ikke se, hvad hun spiser og drikker. Hun synes, det er ydmygende at skulle mades og hjælpes på alle måder. Bleskift og vask inkluderet. Hun kan ikke længere hverken se eller høre fjernsyn og følger ikke med i, hvad der sker omkring hende. Hun synes ikke, hun har et liv, der er værd at leve.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her