Kan vi stole på, at vaccinerne mod covid-19 gør større gavn end skade? Nej, mener Christine Stabell Benn, professor ved Syddansk Universitet, der efterlyser grundigere undersøgelse af vaccinernes samlede effekt. Rolig nu, lyder det fra Anders Peter Hviid, leder af Afdeling for Epidemiologisk Forskning på Statens Serum Institut. Risikoen for alvorlige bivirkninger er meget lille.

Læs deres mailveksling: »Jeg mener ikke, at vaccinerne er undersøgt grundigt nok«

Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Foto: Philip Ytournel/POLITIKEN
Lyt til artiklen

Kære Anders Peter Hviid

Jeg har vidnesbyrd fra over 100 borgere, der fik nyopstået sygdom – ofte komplekse lidelser fra flere organsystemer såsom hovedpine, tinnitus, hjertebetændelse, høj puls, forhøjet blodtryk og perifere føleforstyrrelser – kort tid efter at have fået en covid-19-vaccination. Der er ikke andre gode forklaringer på deres sygdom end vaccinen. Men mange af dem møder modstand hos læger og ikke mindst myndigheder, der ikke anerkender deres sygdom som vaccineskade.

Jeg mener ikke, at mRNA-vaccinerne (covid-19-vacciner fra Pfizer og Moderna, red.) er undersøgt grundigt nok til, at vi kan afvise, at de i sjældne tilfælde kan udløse disse komplekse lidelser. For at kende det fulde billede af en vaccines samlede effekt på sundheden er der brug for store studier af sammenlignelige grupper af vaccinerede og uvaccinerede, der følges over længere tid for alle symptomer . De studier er ikke lavet for mRNA-vaccinerne. Og hverken Lægemiddelstyrelsens bivirkningsregistrering eller de danske registre er velegnede til at fange komplekse lidelser. Det er lidt som at fange sild i et fiskenet beregnet til tun. Derfor mener jeg ikke, at vi kan afvise, at borgerne er blevet syge af vaccinerne.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her