Socialdemokraterne er bekymrede for, om danskerne gider arbejde nok. Måske skal de selv tænke mere over, hvad vi står op om morgenen for, skriver Lotte Folke Kaarsholm i denne kommentar.

Lotte Folke Kaarsholm: Går du på arbejde for velfærdsstatens skyld? Jeg gør ikke

Formand og statsminister Mette Frederiksen ved Socialdemokratiets Årsmøde 2023 i Aalborg Kongres & Kultur Center, søndag den 24. september 2023.. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Formand og statsminister Mette Frederiksen ved Socialdemokratiets Årsmøde 2023 i Aalborg Kongres & Kultur Center, søndag den 24. september 2023.. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Hvad står vi op og går på arbejde for? Svarene har ændret sig hurtigt, inden for mands minde endda, og måske er vi kommet i tvivl.

Det er ikke så længe siden, vi stod op og gik på arbejde for at overleve. Halvdelen af mine oldeforældre var i begyndelsen af forrige århundrede vendsysselske husmænd; jeg husker en familieanekdote fra den generation om en storesøster, der følger sin lillebror på vej ud at tjene. Da hun ved markskellet giver ham et ekstra klem, undrer han sig: »Jamen, vi ses da i awten«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her