I dagens debatsektion har vi bedt almindelige mennesker om at forestille sig, at det var dem, der havde kongemagten. I det her land ser vi ellers ofte det modsatte: At det er magten, der leger, at den er ligesom alle andre.

Kirstine Dons: I min generation taler vi meget om privilegieblindhed. Hvis jeg var konge, ville jeg dyrke privilegieopvisningen

Foto: Linda Johansen
Foto: Linda Johansen
Lyt til artiklen

Hvad, hvis jeg blev konge? Det er et storhedsvanvittigt spørgsmål, som vi har stillet folk i ugens debatsektion. Og på mange måder også en gratis omgang: For det bliver ingen af os jo, den slags afgør tilfældet ved fødslen. Og desuden: Hvad ville man overhovedet få magt til at bestemme? Det sidste har især været diskuteret siden Dronning Margrethes afgang for to uger siden. Er kongehusets magt egentlig noget, vi bare leger? Er den kun symbolsk eller også konkret, og spiller den en rolle politisk?

Men der er noget andet end størrelsen på de kongeliges magt, som hele den debat endnu engang har understreget. Og det er, hvordan vi danskere i det hele taget har det med, at der er nogen, der bestemmer. For det sker ikke særligt ofte, at almindelige mennesker leger, at de bliver konger. Men det sker hele tiden, at folk med magt leger, at de er almindelige. Og det ene er ikke mere fiktivt end det andet.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her