I den periode, hvor jeg havde det privilegium at repræsentere Frankrig som ambassadør til Danmark, opnåede jeg et nøje kendskab til jeres land, dets institutioner og politiske liv, som er meget særegent for en franskmand. Som jurist af profession var jeg særlig optaget af retslige spørgsmål, og jeg inviterede den franske justitsminister til at besøge danske fængsler og lade sig inspirere, for det har vi hårdt brug for.
Jeg har derfor stor tillid til de danske institutioner og det danske retssystem, især når det kommer til den danske respekt for menneskerettigheder og retten til en retfærdig rettergang, som jeg mener er afgørende. Som medlem af miljøaktivisten Paul Watsons internationale juridiske team har jeg bemærket, at de følelser, som anholdelsen af ham på Japans anmodning har vakt i Frankrig, ofte bliver misforstået. Jeg synes derfor, at det er min pligt at komme med et par forklaringer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.