Debatindlæg afFrançois Zimeray

Advokat for hvalaktivisten Paul Watson og tidligere fransk ambassadør i Danmark

Som jurist og tidligere fransk ambassadør i Danmark har jeg stor tillid til det danske retssystem. Men jeg kan ikke sige det samme for Japan, hvor Paul Watson risikerer at ende.

Advokat for omstridt hvalaktivist: Danskere burde om nogen forstå, hvorfor udlevering af Paul Watson ville være uretfærdig

Lyt til artiklen

I den periode, hvor jeg havde det privilegium at repræsentere Frankrig som ambassadør til Danmark, opnåede jeg et nøje kendskab til jeres land, dets institutioner og politiske liv, som er meget særegent for en franskmand. Som jurist af profession var jeg særlig optaget af retslige spørgsmål, og jeg inviterede den franske justitsminister til at besøge danske fængsler og lade sig inspirere, for det har vi hårdt brug for.

Jeg har derfor stor tillid til de danske institutioner og det danske retssystem, især når det kommer til den danske respekt for menneskerettigheder og retten til en retfærdig rettergang, som jeg mener er afgørende. Som medlem af miljøaktivisten Paul Watsons internationale juridiske team har jeg bemærket, at de følelser, som anholdelsen af ham på Japans anmodning har vakt i Frankrig, ofte bliver misforstået. Jeg synes derfor, at det er min pligt at komme med et par forklaringer.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her