Debatindlæg afCelina Esbensen

Journalist - p.t. på barsel

Når par bliver skilt, går manden derfra med en højere pensionsformue, mens kvinden har tjent mindre, fordi hun har stået med kødsovsen, rengøringen og krævende småbørn. Det er på tide at dele pensionen 50/50.

Gift mor: Stik mig halvdelen af din pension, mand

Lyt til artiklen

Hjemme hos os har jeg styr på aftensmaden, vasketøjet, børnenes vintergarderober, ekstratøjet nede i børnehaven og at klippe 40 smånegle om ugen – eller nok nærmere hver tredje dag. Til gengæld arbejder min mand mest og tjener flest penge. Men hvis vi bliver skilt, så får jeg som udgangspunkt ikke en bid af pensionskagen – faktisk ikke så meget som en lille krumme.

Sådan ser det ud for de fleste par i min omgangskreds – og for danske børnefamilier generelt. Kvinder bruger nemlig en time mere om dagen på husligt arbejde sammenlignet med mænd, men i syv ud af ti ægteskaber har manden en højere pensionsopsparing. Den kan han som udgangspunkt tage med sig helt uden at dele en krone, hvis ægteskabet går i opløsning. Sådan bør det bare ikke være.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her