Debatindlæg afEsther Gundersen

Studentermedhjælper

Vi er oppe mod en hel industri, som får lov at komme helt ind i vores intimsfære og diktere, hvad vi bruger vores penge og energi på.

For mig blev den mands kommentar et symbol på, hvor ekstremt vores syn på skønhed er blevet

Lyt til artiklen

Hvis du er på Instagram, kender du det nok: et Kim Kardashian-lignende ansigt med store læber og øjne samt markerede ansigtstræk. Det såkaldte instagram-face – ansigtet, der er skabt til billeder, da det fanger vores blik, og vigtigst af alt, vores opmærksomhed – som er betingelsen for, at vi, forbrugerne, vil købe os til et særligt look. Skønhedsidealer er selvfølgelig ikke nye, og det er jagten på dem heller ikke. Det, der har ændret sig, er vores måde at forbruge dem på samt en skønheds- og anti-aging industri, der glædeligt og massivt minder os om, hvor nemt vi kunne ændre os selv.

For et par uger siden var mine venner og jeg ude og drikke en øl. Vi havnede ved siden af et bord af mænd, og da en af dem overhørte min venindes alder, følte han alligevel, at han måtte blande sig i samtalen. Det gjorde han med det mest slidte kompliment i byen: »Du holder dig virkeligt godt«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her