Tegning: Roald Als

I dag er det præcis 35 år siden, Berlin-muren faldt. Vi, der dengang var unge, havde chancen for at skabe en bedre verden for vores børn. Men hvad er der sket? Vi er gået fra borgere til forbrugere og forveksler frihed med velstand.

Redaktør: Vi troede, vi var kulminationen på historien. Hvor tog vi grueligt fejl

Tegning: Roald Als
Lyt til artiklen

For nogle uger siden tog vores 17-årige søn og jeg til koncert sammen. Danske Niko Blonde havde lydt fra hans værelse igennem et stykke tid. Musikken lød dragende, bl.a. i sangen ’Blues’: »Jeg har ikke planer om at dø. Men med det her liv, vi lever, skulle man tro, jeg gjorde forsøget«.

På vej hjem fra koncerten og en sal fyldt med primært unge tænkte jeg, at der var langt fra Scorpions’ ’Wind of Change’, der blev skrevet i efteråret 1989 og kom til at indfange stemningen i min egen gymnasietid: »The future’s in the air. I can feel it everywhere«.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her