Debatindlæg afNicolai la Cour Christensen

Gymnasieelev

Det er og bliver det største problem ved Trumps valgsejr, at lederen af verdens mest magtfulde land nu ikke længere tror på klimaforandringer.

Gymnasieelev: Glem nu ikke klimaet, Christian Jensen

Lyt til artiklen

Da jeg læste Politikens leder om Trumps valgsejr, blev jeg forbavset over, at klimaet kun var nævnt i en bisætning. En bisætning, der ikke handlede om konsekvenserne for klimaet, men om, hvordan Trumps løfte om at rulle klimapolitikken tilbage, var med til at give ham sejren.

Det er sådan set forståeligt nok, at ansvarshavende chefredaktør Christian Jensen, der havde skrevet lederen, ikke havde klimaet længst fremme i hovedet efter en valgkamp, hvor det stort set ikke har fyldt noget. Men for mig at se er netop det mest triste ved det amerikanske valg. Ikke alene får USA en ny præsident, Trump, der knap nok anerkender eksistensen af klimakrisen, hans modstander, Kamala Harris, nævnte slet ikke klimaet som del af sin kampagne og konkurrerede med Trump om at være mest forolie.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her