Debatindlæg afPeter Skydsgaard

dyrlæge

Også for en dyrlæge er det at aflive en familiehund en alvorlig affære, der kræver stor følsomhed. Man skal ikke undervurdere, hvor tæt vi mennesker kommer på vores dyr.

Dyrlæge: Den lagde sig stille og roligt til at dø i mine arme

Lyt til artiklen

Forskerne Peter Sandøe og Maja Arendt skrev for nylig et indlæg om sorgen over at miste en hund som elsket familiemedlem (Pol. 12.11.24). Pointen var, at sorgen over at miste sin hund skal fra omgivelsernes side mødes med respekt. Det var efter min mening både smukt og medrivende. Jeg har som både privatperson og som dyrlæge haft meget tæt tilknytning til familiedyr og i denne forbindelse specielt til hunden.

Som dyrlæge bliver man følelsesmæssigt meget involveret i den oplevelse, man møder, i forbindelse med at familien skal tage afsked med deres hund, hvad enten den som alderdomssvækket eller kronisk uhelbredelig syg skal bringes væk fra denne verden og aflives med en dødelig narkose. Det sker ofte på selve klinikken, men kan dog meget ofte også ske i hjemmet på anmodning af ejeren eller familien.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her