»Jeg drømmer om et land, hvor kvinder og minoriteter ikke bare eksisterer, men lever værdige og frie liv på lige vilkår med alle andre«, skriver Rahima Abdullah, jurastuderende og tidligere landsforperson for Dansk Flygtningehjælps ungdom Foto: Anders Holst Pedersen

Mens vi fejrer den store og historiske sejr og glæder os over den, må vi syrere samtidig tage ansvar for den fremtid, vi ønsker at skabe for Syrien. Hvilken vej ønsker vi at gå?

Det er smukt, rørende og befriende at se folk, der har gjort modstand mod Assad-regimet, træde ud af fængslernes mørke

»Jeg drømmer om et land, hvor kvinder og minoriteter ikke bare eksisterer, men lever værdige og frie liv på lige vilkår med alle andre«, skriver Rahima Abdullah, jurastuderende og tidligere landsforperson for Dansk Flygtningehjælps ungdom Foto: Anders Holst Pedersen
Lyt til artiklen

Syrien – for mange er Syrien blot et sted i Mellemøsten, hvor der altid er krig, en overskrift i en artikel i en travl december måned. For mig er Syrien det land, hvor jeg tilfældigvis blev født, og hvor jeg tilbragte de første 14 år af mit liv, indtil krigen krydsede min vej og tvang mig på flugt.

Jeg har set, hvad Aleppo har gennemgået under Assad-regimet, der undertrykte og dræbte sin egen befolkning. I min barndom blev jeg vidne til Syriens lidelser og den syriske befolknings drøm om frihed og demokrati.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her