Foto: Miriam Dalsgaard

Kvinder, der går hjemme, skydes i skoene, at de ikke bidrager nok til samfundet. Det er en skændsel, at det at drage omsorg for sine nærmeste bliver set ned på som usolidarisk.

Mor til tre: Jeg vil have lov til at trække mig fra arbejdsmarkedet for at passe min familie uden at blive set ned på

Foto: Miriam Dalsgaard
Lyt til artiklen

Man kan da ikke være hjemmegående som moderne kvinde?! Som feminist?! Den holdning synes udbredt. Men i disse dage går det såkaldte soft-girl-fænomen alligevel sin sejrsgang på sociale medier. Kvinder – unge, moderne – drømmer om surdejsbrød og hjemmesylt; om at blive forsørget af deres mænd. En mere simpel tilværelse, uden præstationspres og perfekthedskultur. Uden at skulle bekymre sig om cv og fyringsrunder. Uden konstant at skulle gøre sig selv attraktiv for arbejdsmarkedet. En hverdag med overskud og tid.

Faktisk lyder det som noget, de fleste af os drømmer om. Et liv med tid, nærvær og overskud. Alligevel advares der mod farlige tendenser og skadelig tilbageskuen. Det er undergravende for ligestillingen, lyder det.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Stopskilt_glad

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her