Debatindlæg afEmilie Sommer

Ph.d.-studerende

I Danmark er det ulovligt for sundhedspersonale at hjælpe kvinder, der indgår en surrogataftale, med fertilitetsbehandling. Giv mig muligheden for selv at bestemme, om jeg vil føde andres børn.

Ung kvinde: Kære regering, gør det lovligt for mig at føde de børn, I drømmer om

Lyt til artiklenLæst op af Emilie Sommer
06:45

Som bestyrelsesmedlem i LGBT+ Danmark ser jeg ofte, hvordan politiske beslutninger påvirker vores muligheder for at skabe familie. Men i dag skriver jeg som en ung lesbisk kvinde med et brændende ønske om en dag at blive mor. I sagens natur betyder det, at jeg altid vil have brug for hjælp til at skabe den familie, jeg drømmer om. Jeg skal have hjælp fra læger og sundhedsfagligt personale i et fertilitetsforløb, og jeg skal have hjælp fra en villig donor, der vil bidrage med sæd til processen.

I 2007 besluttede vi som samfund, at den hjælp har jeg ret til at få, og inden længe får jeg endda muligheden for at blive gravid med min kærestes æg, skulle vi have lyst til det. Utroligt, hvad der kan lade sig gøre, når der mangler børn til fabrikken.

Læs videre for 1 kr.

Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.

Bliv abonnent nu
Allerede abonnent? Log ind
Group 2

© Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret. Læs om reglerne her