Når danskere ikke imødegår dårlige grønlandske argumenter eller endda falske fremstillinger, er det i sig selv en nedladende, ny imperialistisk arrogance, der ikke tager grønlænderne alvorlige nok til et ordentligt skænderi i øjenhøjde.
Tidligere Grønlandsminister: Det danske selvpiskeri indeholder sin egen imperialistiske arrogance
»Mange danskere optræder unødigt og uhistorisk, når de på livet løs undskylder for en ond kolonitid, hvor vi danskere kun bedrevidende forsøgte at udnytte Grønland«, skriver tidligere minister for Grøland fra 1982 til 1987, Tom Høyem i dette indlæg. Kollage: Freja Juul Pedersen Foto: Science Photo Library, Jens Dresling.
Lyt til artiklen
Henter...
Da det officielle allerførste foto af os 21 ministre i Poul Schlüters Firkløverregering skulle tages, var jeg ikke til stede, men blev i stedet indføjet fra et andet billede. Jeg var nemlig som Grønlandsminister allerede på min allerførste rejse til Grønland. Det skulle over de fem år, jeg sad på posten, blive til 46 besøg.
Under min ministertid oplevede jeg, at der sjældent var langt til en kritisk bemærkning fra Grønland og dets landsstyre. Daværende formand, Jonathan Motzfeldt, har utallige gange krævet mig fjernet som uduelig og umulig. Men han havde også »stor respekt« for min »ærlige og ofte udiplomatiske måde at fremstille tingene på«, som han skrev i forordet til min bog ’Dagens Grønland’.
Læs videre for 1 kr.
Du er godt i gang – få adgang til hele artiklen, alt på politiken.dk og dagens e-avis i en måned for kun 1 kr. Ingen binding.