Som en anden Don Quixote har Politikens chefredaktør Christian Jensen kastet sig ud i en heltemodig kamp mod den norske stats nærighed. Og senest er der gået et lys op for ham med hensyn til, hvor trist det står til med den norske nationaløkonomi. I en artikel, ’De norske topministre har ret. Der var noget, jeg ikke havde forstået om Norge’, kan Jensen ’afsløre’, at Norge har udviklet sig til en forsørgerstat, ja, værre endnu: Norge er på vej til at »gå helt i stå«. Det er selvfølgelig forfærdelige nyheder (jeg er glad for, at jeg har familie i København, så jeg i værste fald kan flygte dertil).
Det er ret fascinerende, at en chefredaktør for en betydelig dansk avis pludselig har ’forstået’ norsk økonomi, og at det er sket på baggrund af en enkelt bog, hvis hele faktuelle fundament er blevet slagtet af de fremmeste makroøkonomiske eksperter i Norge. Det bringer os til det, som ifølge den tidligere chef for Norges centralbank Øystein Olsen er et af de mest frustrerende træk ved vore dages økonomidebatter: »At folk ikke længere lægger så meget vægt på indsigt og faktuelle forhold, men baserer sig på meninger«.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her.